Betrouwbare ICT voor ons en onze klanten

Door Marise Goedhart op 7 september 2021
Arnold Lobbrecht 20200127 CheeseWorks 0039 2 002 AangepastHet klimaat verandert. De kranten staan er vol van en de wateroverlast in Limburg liet deze zomer weer zien hoe ingrijpend de gevolgen kunnen zijn. HydroLogic biedt ervaren specialisten geavanceerde modellen en slimme ICT om grip te krijgen op de verschillende uitdagingen die watermanagement biedt. Want niemand zit te wachten op te veel of te weinig water. Vandaar dat tal van watermanagement-organisaties in Nederland (waterschappen, gemeenten en Rijkswaterstaat) en daarbuiten gebruik maken van de producten en diensten van HydroLogic. Vanuit het kantoor in Amersfoort vertelt founder en directeur Arnold Lobbrecht hier meer over.

‘In 2000 zijn we begonnen met HydroLogic. Kortgezegd zijn we een Water en ICT-dienstverlener die organisaties helpt in hun strijd met en tegen het water. Met ons HydroNET platform beschikken onze klanten over waardevolle weer-, water- en klimaatinformatie, die ze in een digitale control room met dashboards real-time ter beschikking krijgen. Met HydroNET kun je tot wel 20 jaar terugkijken, zie je het heden en krijg je inzicht in de nabije toekomst met voldoende, te veel of te weinig water. Oude klimaatmodellen voldoen niet meer en goede, real time informatie maakt nu het verschil. De zware buien en wateroverlast in Limburg bijvoorbeeld, waren al enkele dagen ervoor door ons platform voorspeld.’

internationaal

‘We werken hier intussen met zo’n veertig mensen. Naast HydroNET geven we onze klanten advies en voeren we onderzoek uit in samenwerking met bedrijven, onderzoeksinstellingen en universiteiten. Inmiddels werken we ook voor organisaties in Duitsland, Colombia, Zuid-Afrika en Australië. We merken dat kennis over watermanagement steeds belangrijker wordt. Door allerlei data te verzamelen en te verwerken tot waardevolle, real time beslisinformatie, kunnen we onze klanten helpen bij hun taken.’

van private naar public cloud

‘Toen we begonnen, deden we alles zelf. We hebben tenslotte ICT’ers in dienst, dus waarom ook niet. Onze servers draaiden hier eerst in Amersfoort on premise, daarna in een datacenter in Amsterdam waar we zelf het management deden. Zo’n vijf jaar geleden hebben we besloten om onze focus volledig op de software te leggen en gingen we op zoek naar een betrouwbare partner voor de hardware. Ik geloof in local business en wilde een mkb-partij. Wij zijn zelf een typisch mkb-bedrijf en daar hoort wat mij betreft een vergelijkbare partner bij. Vindicta sloot naadloos aan op die behoefte. Intussen beheren zij alle hardware en zijn we bezig met de migratie van hun private cloud naar de public cloud.’

betrouwbare ict

‘Voor ons is niet alleen betrouwbare informatie belangrijk. Onze klanten vertrouwen erop dat ook onze systemen het altijd doen. In bepaalde situaties, zoals bij extreme wateroverlast of droogte, is dat cruciaal. In de vijf jaar dat we nu met Vindicta samenwerken, hebben we onze klanten nog nooit hoeven teleurstellen. Als het spannend wordt, zoals tijdens de situatie in Zuid-Limburg deze zomer, schalen we intern op en informeren we Vindicta hierover. Ook zij zorgen dan voor extra alertheid, maar in de praktijk hoeven we daar nauwelijks gebruik van te maken. Toch is het fijn als je weet dat je een ICT-partner hebt waarop je kunt bouwen.’