IT-beheerders: gebruik je data!

Door Marise Goedhart op 20 december 2022

ze maken het wel heel lastig voor je als it-beheerder

Herken je dat? Dat je als IT-beheerder je uiterste best doet om bij iedereen alles goed te laten werken? Terwijl het lastig uitleggen is waarom je meer budget nodig hebt om het echt goed te regelen en gebruikers geen begrip hebben voor de gevolgen daarvan? En dat je eigenlijk niet de middelen hebt om echt goed de controle te hebben over je IT-omgeving? Want waar laten gebruikers hun laptops? Hebben ze alle updates geïnstalleerd? En meer van dat soort vragen.

Je merkt pas hoe het er echt voor staat als een gebruiker zich met enige frustratie meldt met een probleem. Trage laptop, niet werkende applicatie, onvoldoende autorisaties, trage netwerkverbinding etc.

problemen aan zien komen

Het lastige hiervan is dat niet iedereen evenveel tijd of geld wil besteden aan het goed laten functioneren van IT. En dat gaat ook niet zomaar veranderen. “IT moet het gewoon doen en daar wil ik me niet druk om hoeven maken.“ Als dat het geval is en niet meteen te veranderen is, dan zou het prettig zijn als je kunt  voorspellen wanneer er problemen dreigen te ontstaan of met data kunt onderbouwen waarom investeringen nodig zijn.

Tijdens de coronatijd kregen we dagelijks in het nieuws updates over aantallen besmettingen, IC-opnames en zelfs overledenen. In 2009 gebeurde hetzelfde rondom de Mexicaanse griep. Wanneer er ergens een nieuwe uitbraak werd gemeld was iedereen in angst in die regio, want ineens was er iemand (of meerdere personen) geïnfecteerd. Toen al (in 2009) wist Google veel meer. Domweg door de beschikbare data te gebruiken. Het zoekgedrag van mensen in diezelfde regio’s liet namelijk dagen voor de bekendwording van de uitbraak al zien dat men zocht op de symptomen die hoorden bij de Mexicaanse griep. En dus kon Google voorspellen waar de volgende uitbraak zou zijn. Kortom, de data was beschikbaar (weliswaar niet bij de juiste partij) om adequater te handelen.

En dát is iets dat in ons beeld in de wereld van de IT-beheerder ook kan. Adequater handelen door de beschikbare data beter te benutten.

power BI voor it-beheerders

Juist. Wij gebruiken Power BI om het leven van de IT-beheerder een stuk aangenamer te maken. En ook dat van de klant/gebruiker. In Power BI hebben we inzicht in diverse bronnen die we gekoppeld hebben en ons inzicht geven in hoe het er met alle ICT-onderdelen voor staat.

Naar welk soort data kijken we dan? Hieronder enkele belangrijke bronnen:

  • Wat hangt er allemaal in het netwerk? Welke laptops, printers etc.?
  • En welke software draait er op die systemen en welke versies daarvan?
  • Welke garanties zitten er nog wel en niet op?
  • Wat gebeurt er allemaal op dat netwerk? Welke activiteiten zie je en op welke tijdstippen?
  • Welke technische problemen komen er voorbij? En wat wordt daarvan gemeld/geregistreerd en door wie?

Uiteraard verschilt het per IT-omgeving wat er allemaal aan data beschikbaar is. Maar wat je er wel mee kunt is een voorspellende waarde ontwikkelen voor je IT-omgeving in de brede zin. Een groot deel van de meldingen dat bij je servicedesk binnenkomt kun je eerder al afvangen door goed naar je data te kijken.

Bij Vindicta gebruiken we hier Power BI voor. Hiermee bouwen we de koppelingen die real-time informatie geven over de stand van zaken in de IT-omgeving. Dat geeft ons de ruimte en de mogelijkheid om problemen op te lossen, nog voordat de gebruiker gemerkt heeft dat er iets aan de hand was. Al lukt dat niet altijd natuurlijk, maar het aantal meldingen bij de servicedesk is wel lekker laag.

meer weten?

Ben je nieuwsgierig naar hoe je Power BI ook voor jouw IT-beheer kunt koppelen aan de beschikbare bronnen? Neem dan gerust contact op met onze Power BI specialist Bastiaan Al. Hij vertelt je graag over de mogelijkheden die er allemaal zijn.